Förutsättningar: Om det inte vore för alla branta backar upp till Guldheden så vore det ju inget problem att bara ha en vanlig cykelvagn att lasta på. Sträckan är inte särskilt lång, under 3 km. Nu är dock stigningen på den sträckan ca 120 meter, vilket gör det betydligt mer trögtrampat, särskilt med fullastad cykelvagn.
Visa större karta
Efter att ha insett att elbil är både för dyrt och för krångligt att bygga själv, elmoppe är dyrt och saknar lastkapacitet, så insåg jag att den perfekta lösningen är att bygga en elcykelvagn.

Planen är nu som sådan:
1. Köpa en cykelvagn på Biltema. Kostnad: 990:-.
2. Beställa ett bike conversion kit med navmotor från Golden Motor och montera på cykelvagnen. Kostnad: 2000-2500:-.
3. Koppla ihop allt med min Sjösala 7-vxl damcykel och cykla till lågprisbutik istället för dyr närbutik.

Vagnen bör ha betalat sig själv efter 3-6 månader.
Saker att fundera på: Motoreffekt (200-1000W), Batterityp (läste om ett annat projekt där hon använder gelbatterier från Biltema, men jag vet inte vilka batterier som lämpar sig bäst). Skriv ett meddelande om du har någon idé!
16 kommentarer:
kul med fler svenska elcykelbyggare :)
själv har jag en 500w framhjulsnavmotor från Golden motor.
med (tyvärr 4ah) kapslade mc-batterier från biltema. tänkte spara in på vikt. rekommenderas ej.
köp så bra batterier du har råd med. Golden motors LiFePo4-batteri på 10ah kan vara bra tillexempel.
annars bör du tänka på att motorn får vara max 250w samt inkopplad med pedal-sensor så den aktiveras endast när du trampar för att vara laglig i sverige. :)
lycka till
Har funderat lite i samma bana som du när det gäller cykelvagn men då till att köra min dotter i till dagis. Men tanken att ha batterier och varor i vagnen är intressant. Som Olle skrev så ska man tänka på att ta lite kraftigare batterier än vad man tror behövs, speciellt gel och blyackumulatorer. Vikten blir ganska hög tyvärr men det höga priset på LiFePO4 för ca:3000 med skatt mm lät inte så lockande för min del så jag valde 3st blyackumulatorer på 12V 12AH och 500W motor från golden motor. Jag har mina batterier och kontroller, laddare två packväskor på pakethållaren. Jag rekomenderar inte att välja en motor under 500W även om det är imot lagen så skulle du bara bli besviken är jag rädd för. Själv tar jag mig till jobbet varje dag 13km och jag laddar på jobbet för att spara på batterierna, dom kan ta skada om dom står tomma för länga, därför är det också bättre att ha lite starkare blybatterier. Min cykel har gått ca: 40 mil nu. Ett tips, var noga när du monterar navmotorn och glöm inte att efterdra muttrarna.
Har planer på en 1000w till nästa år 30km/h nu hoppas på 40km/h med 1000w.
Lycka till!
Tack för kommentarerna, det är mycket uppskattat med tips!
Jag sitter precis och räknar om motorernas vridmoment till vad som kan krävas för att ta hela ekipaget upp för backarna. Verkar luta åt minst 500W-motor faktiskt. Jag har läst om det där med lagen, men...vad säger lagen om en eldriven cykelvagn? Jag monterar ju ingen motor på själva cykeln. :P
Ska ta till mig av det ni skriver om batterier, det blir ett problem för sig att lösa eftersom jag antagligen måste släpa dem upp till lägenheten för att ladda dem. Inte så kul med blybatterier då.
Hej Sweetbon,
Tänk på att använda tumregeln 20wh per km när du räknar kapaciteten. I ditt fall tillkommer höjdskillnad också dvs 1290N*120m = 154800 J = Ca 50wh extra.
Min man har nu pendlat med cykeln i två månader 26 km varje dag, och det har fungerat utan problem. Det som han har klagat över är lite ryggont pga att styret är för låg, samt att han behöver en starkare motorn då den som vi har nu når en max fart på 25-30km/h.
Lycka till. Och jag tror att du har all anledning att prova på 1kw varianten...
Hittade ett liknande projekt på youtube idag.
http://www.youtube.com/watch?v=ooTwoJeEVxE
Förstår inte varför dom satt controllern på cykeln och allt annat på vagnen. Maxfart är 16km/h 30kg för det ser ut som den som biltema säljer.
Här är två bilder på min egna cykel.
http://grodlurk.se/elcykel/500w36v_sjosala.jpg
http://grodlurk.se/elcykel/styrning.jpg
goldenmotor 500W 36V två packväskor med två 12V 12AH i höger väska och det andra batteriet i vänster + controller och laddare för 36V 4A
Total vikt på cykeln 40kg medelhastighet 28-30km/h utan att trampa.
Har även installerat en powerled lampa i fram nu på 220 lumen som jag är riktigt nöjd med, men den syns inte på bilden. kommer från http://www.molectric.com
daffe, hur bra går din cykel i branta uppförsbackar? Jag har kollat lite på www.ecoride.se och de ska börja sälja kit nu, men bara 250 W-motor. Jag undrar lite hur mycket en sån drar i praktiken.
Jag har inte så många branta backar till mitt jobb, men jag har provat i en brant backe och det går riktigt dåligt utan att trampa, jag ville inte ta död på mina batterier så jag trampade den gången. Även vid mindre backar så sjunker hastigheten lätt från 29km/h till 23 om jag inte trampar och då går det trögt. Allt väger 125kg (40kg+lat kille). Ett problem jag har med mina blybatterier är att spänningen sjunker snabbt under 31 volt om jag belastar max under ca:10-15 min och då stängs motorn av helt. Det låter som du skulle behöva en planetväxel eller liknande på motorn för att få ut mer kraft. Du är ju inte ute efter hög fart utan kraften att ta dig upp för backen. Läste att det finns sådana motorer men att dom kostar lite mer. Det är inte lika intressant om ett sådant paket går på 10k heller. Jag tror du klarar dig med en 500w motor från goldenmotor som är på 16"-20" på den vagnen men du kommer ändå att få trampa på bra och du kommer bli varm i kläderna. http://www.mekit.se säljer också kit tror jag max 250w. sen kan du alltid läsa på detta forum.
http://goldenmotor.com/SMF/index.php
Om du vill ha någon mer info kan du skriva till min skräpmail daffe256@hotmail.com så hör jag av mig.
Vill Varna lite för Goldenmotor.com
Har läst att många har fått trasiga varor på sista tiden och att dom kommer från olika fabriker. Ryktet har spridits och det ska tydligen inte gå lika bra för goldenmotor längre. Det är alltid lurigt när man ska betala i förskott speciellt till ett land som kina. Själv hade jag tur och många andra är nöjda med produkterna också men det finns dom som blir lurade och supporten är så dålig den bara kan bli.
min källa:
http://goldenmotor.com/SMF/index.php
Det ser väldigt illavarslande ut på det forumet, särskilt för batteripacken. Men jag ska kontakta den australiska sidan med motorer med planetväxlar, som du tipsade om, så kanske det är ett bättre alternativ...
Hej!
Jag har själv funderat på att ha motor på cykelvagnen, men jag funderar på om det är säkert.
I princip får du ett bakhjulsdrivet fordon med en led i mitten. Om cykeln har relativt litet tryck på bakhjulet, så riskerar bakhjulet glida i sidled och vika hela ekipaget på mitten vid en sväng. Om inte bakhjulet glider, riskerar cykeln att välta istället. Risken är störst i väldigt låg fart/start och stor vinkel mellan vagn och cykel. Naturligtvis är motoreffektern/vridmoment avgörande för hur stor risken är.
Ja, det är svårt att säga hur säkert det är innan jag testat. :) Men som du säger beror det ju på vridmoment och som läget är nu har jag svårt att hitta en motor kraftig nog att driva bara vagnen framåt i backarna till Guldheden. Dvs. att nästan ingen kraft förs fram till cykeln, den får jag trampa fram själv. Motorn blir då mer som en avlastningsmotor. Jag har aldrig tänkt att vagnen ska driva hela ekipaget själv.
Hej.
Intressant läsning.
Själv har jag en 250w 36v motor från golden motor på min prototyp longbike. Batteriet är deras LiFePO4 som väger under 5kg och är lätt att bära upp med sig. Den räcker till mellan 20-30km med full laddning ca 8tim.
Med PAS (pedal assist) inkopplat för att vara laglig, körs motorn igång på full effekt så fort man börjar trampa = 20km räckvid.
Med PAS urkopplat och med handreglaget kan jag trampa utan hjälp från motorn för att spara på batteriet. Hemifrån till jobbet är 15km, under 40min och inte en droppe svett. Oftast klara batteriet den 30km rundtur om jag är sparsamt men blir lite jobbig när den tar slut 1-2km hemifrån i motvind pga motorn ger lite motstånd och cykeln är tung.
Har inte märkt nån skillnad på effekt eller räckvid vid kyllan, den har funkat lika väl med -10 som i sommar värme.
Jag plannera lägga upp mer info och länkar om el-cylar på min hemsida. Just nu finns några bilder har:
http://www.skottens.com/newsiteCARGOlongbike.html
Lycka till
Hej Skotten! Tack för intressant information. Det verkar som att 250W räcker bra för dig. Är det mycket backar som du cyklar i?
Den största backen på väg till jobbet är götaälvsbron. Den cykla jag uppför i minst 20kmt utan problem. Har tidigare haft denna motorn på en trehjuling som vägar minst 50kg med motor o allt. Cyklade upp Gråberget, det var lite jobbigare än att cykla ditt uppe på en vanlig cykel men det gick bra.
Om du inte har köpt ett motor än kan du gärna prov köra mitt
Har lagt en beställning till goldenmotor på ett 1000W kit.
Men har inte fått varorna ännu efter 3 veckor, börjar bli lite trött på dem.
Och givetvis förskottbetalat..
6500:- till förlustkontot?
Har även en cykel från ecoride
,36V,10Ah,250W, mycket nöjd.
Fast det gick nog 20% bättre med både hastighet och amperetimmar då jag bytte ut orginal mopeddäck till stenhårda slicks, Continental Contact med punkteringsgaranti.
Med 250W klarar man inga backar alls utan att trampa, men man får bra med hjälp. ( vikt 100kg+cykel)
Har 35km till jobbet och battriet, 10Ah, räcker och blir över.
Ecoride cykeln har gått över 200mil sen juli-2009 och utan några problem, fast bromsbeläggen räcker bara 2 veckor och smutsar ner ordentligt, skall konvertera till skivbromsar, blir nog mindre smuts.
Cykeln blev svart av smuts på 3 veckor.
Tänk på att man inte bara kan kolla hur många ah batteripaket är på. Det är även nogrant hur batteriet uppfyller detta krav.
1 batteri som kan lämna 1a i 12 timmar är fortfarande på 12ah men det driver nog inte så bra.
Skicka en kommentar