tisdag 2 september 2008

Planering (del 2)

Jag har nu cyklat sträckan ifråga (och handlade runt 6 kg), med min Sjösala och uppnådde följande referensresultat:

Dit
Tid: 8 minuter
Ansträngning: Obefintlig
Kommentar: Vissa delar av vägen kommer jag nog bli i vägen med min cykelkärra på släp.

Hem
Tid: 20 minuter
Ansträngning: Mycket hög
Kommentar: Det var oväntat mycket tyngre än jag trodde. Kan nog inte cykla samma väg hem med cykelkärra eftersom det är för smalt och brant på vissa ställen där jag genar med cykeln i vanliga fall.

Slutsats
Jag måste räkna på hur stor effekt jag får ut från navmotorn. En för liten motor hjälper nog inte alls, tyvärr.

Beräkningar
Sagt och gjort. Här är vad jag kommit fram till så här långt:

sin A = x/1290 (Jag räknar med att jag+cykel+vagn+motor+batterier+maten=129 kg=1290 N)
tan A = lutning i procent.

Medellutningen från den billiga affären är 120/3000*100=4%. Eftersom ovanstående är beräknat från motorernas maximala vridmoment och eftersom vägen hem antagligen lutar mer än 4% på sina ställen, så lutar jag åt att välja 500W-motorn för att ha en marginal. Tanken är ju också att jag faktiskt ska trampa själv, vilket ger ännu större marginal.