söndag 7 september 2008

Planering (del 3)

Nu är det dags att bestämma sig för batterier. Jag funderar, sedan My rekommenderat det, att ta 1000W-motorn. Men eftersom jag inte bestämt mig än, så räknar jag både på 500W och 1000W. Med lite beräkningar så får jag det till följande.

Förutsättningar
Effektåtgång: 500W / 1000W (Jag får väl ändå anta att backarna kräver i stort sett maxeffekt)
Önskad batteritid: 30 minuter (Det tog 20 minuter hem, så har jag 30 minuter blir det marginal)

Beräkningar
Enligt formeln Effekt = Spänning x Ström blir det för 500W = 36V x I, vilket ger strömuttaget 13,9 A från batteriet. Jag vill att det ska räcka i 0,5 h vilket då ger önskad batterikapacitet 13,9 x 0,5 = 7 Ah.
För 1000W blir det 1000W = 48 V x I. Vilket med 30 minuters drifttid blir 10,5 Ah.
Ett aber med den här beräkningen är ju att jag utgår från en fast tid när den antagligen egentligen blir mycket kortare med motor, och då särskilt med 1000W-motorn.

My gav en annan formel, som antagligen ligger närmare sanningen, nämligen: 20Wh/km + 1290N*120m = 154800 J = Ca 50wh extra. Alltså 110 Wh totalt för 3 km.
Wh=V x Ah ger 110/36=3 Ah. Betydligt mycket mindre!

Slutsats
Jag har kollat en del på gel-batterier och vill jag ha 7 Ah blir det 7,5 kg. Det är inte särskilt lockande eftersom jag kommer behöva kånka batterierna upp till lägenheten för laddning.

Funderar just nu på att köpa det LiFePO4-batteripacket som Golden Motors säljer. Det blir 4,5 kg med ett praktiskt bärhandtag. Det är dessutom på 10 Ah vilket kommer räcka till en massa åkande!

Nackdelen är priset... $339. Dessutom håller dollarn på att gå upp vilket gör hela projektet dyrare. In alles $339+$335 (för 500W-motorn) vilket blir ungefär 4450:- med dagens kurs (6,6kr). Pengar som jag inte har i dagsläget, utan får vänta till månadsskiftet innan jag beställer. Stiger då dollarn till 7kr under den tiden blir det 4700:- osv. Mycket tråkigt.

Ja, ja. Imorgon är iaf planen att åka till Biltema och inköpa cykelvagnen. Första steget från plan till handling!